la vie

Tutaj kierujcie pytania do mnie, na które postaram się odpowiedzieć w miarę możliwości.

la vie

Postprzez madzia-mazurak N, 15.06.2008 08:12

Przeczytałam niedawno pewną mini notatkę- artykuł, który zapadł mi w pamięć. Zapewne Pani umknął, więc przesyłam. Fragment o naszej polskiej historii,poruszające.

"Odwet po polsku"
Motto: W wojnie polsko-polskiej ofiarami są najpiękniejsi, którym każdy inny naród wznosiłby pomniki...

Premier przedwrześniowego rządu Felicjan Sławoj Składkowski nie pchał się na urzędy. "Jestem lekarzem chirurgiem- pisał do premiera Sikorskiego 11 listopada 1939 roku z miejsca internowania w Rumunii- i pragnę służyć żołnierzowi polskiemu".
Odpowiedź Sikorskiego to przykład polskiej choroby, którą Melchior Wańkowicz nazwał "kundlizmem": "Nie rozporządzam tak silną policją, by uchronić pana od zniewag i zamachów, które spotkać go muszą w każdym wielkim skupisku polskim. Pan, prezes rządu odpowiedzialny za bezprzykładny pogrom, jakiego doznaliśmy, powinien zrozumieć, że jedno mu teraz pozostaje: dać o sobie zapomnieć."
Trzy lata później przebywający w Jerozolimie Sławoj Składkowski stwierdził u siebie krwotoki, które wskazywały na nowotwór jelit. Na operację potrzebował 100 dolarów.Zwrócił się z prośbą do Sikorskiego. Otrzymał odpowiedź, że od Polski nic mu się nie należy. Od Andersa nie otrzymał żadnej odpowiedzi.
I wtedy powstał dokument polskiego wstydu- list do prezydenta Stanów Zjednoczonych Roosevelta.:"Pisze do Pana ostatni premier przedwojennego polskiego rządu. Człowiek, który pierwszy w Europie odważył się Niemcom powiedzieć "nie" i wydać swoim rodakom rozkaz do walki na śmierć i życie.Dzisiaj ja sam prowadzę walkę o życie.Czy mógłby mi Pan pożyczyć 100 dolarów na operację?"
Roosevelt przekazał polskiemu premierowi znacznie wyższą sumę, wykluczając zwrot pieniędzy.Operacja się udała. Składkowski żył jeszcze 20 lat.